Buddha bowl med kokos- och limequinoa
2017-11-04 13:50:17

Buddha bowl med kokos- och limequinoa vvdb.se
Buddha bowl med kokos- och limequinoa

Det är alltid roligt att bli positivt överraskad. Till exempel som jag blev med den här vegetariska maträtten: Buddha bowl med kokos- och limequinoa.

Ända tills jag satte första gaffeln med en lagom blandning av rödlök, broccoli, blomkål och kokos- och limequinoa i munnen så trodde jag att denna rätt var en hiskerlig fail, men tji fick jag. Det var ju kalasgott! Jag menar inte bara helt vanligt kalasgott utan riktigt jäkla supergott!

Min skepsis kom nog ifrån att när jag provsmakade quinoan som kokade i kokosmjölk smaksatt med limesaft och rivet limeskal så makade det inget speciellt. Jag fuskade lite och strösslade i en nypa salt och kände mig nöjd med det, men var ändå lite så där ni vet... mjaee jag veeeet inte om det här kommer bli så bra

Quinoan får en härligt gräddig smak av kokosmjölken (och jag kan bara fantisera om hur smarrigt det skulle blivit med "vanlig" kokosmjölk) och när den sedan blandas i munnen tillsammans med ungsrostade grönsaker och salta pistagenötter (allt med en liten gnutta hetta ifrån chili flakes) så är smakorgasmen nära.

Förberedelsetid: 20-30 min
Portioner: 4
Points: 11 per portion
- för det mesta vet jag tyvärr inte vilken typ av poäng det handlar om.

Betyg:

Buddha bowl med kokos- och limequinoa ingredienser/instruktioner

Buddha bowl med kokos- och limequinoa: 1 förp kokosmjölk light, 1 dl vatten, 2 dl vit quinoa, 1 st lime, 1 st broccoli, 1 st blomkålshuvud, 1 st rödlök, 2 tsk rapsolja, 1 nypa salt, 2 tsk chili flakes, 100 g oskalade pistagenötter

  1. Sätt ugnen på 225°.
  2. Koka upp kokosmjölk och vatten. Tillsätt quinoa och pressa ner saft från ½ lime. Låt sjuda på låg värme under lock ca 15 minuter. Rör runt då och då och tillsätt rivet limeskal på slutet.
  3. Dela broccoli, blomkål och lök i mindre bitar. Lägg på en ugnsplåt och blanda med olja, salt och chili flakes. Tillaga högt upp i ugn tills grönsakerna fått färg och mjuknat lite, ca 5-10 minuter.
  4. Lägg upp quinoa i skålar, fyll på med grönsaker och pistagenötter. Pressa över lite lime och strö över chili flakes.

Tips! Det är gott att toppa med granatäppelkärnor. Mängden vatten kan variera. Börja med lite mindre än 1 dl och öka mängden successivt.

Näringsvärden per portion

Energi 1972.1 kJ / 471.4 kcal
Fett
varav mättat fett
28
16.3
Kolhydrat
varav sockerarter
varav fibrer
38.2
9.5
10.7
Protein 13.7

Vad tycker du om buddha bowl med kokos- och limequinoa?

HTML, JavaScript och spam i största allmänhet rensas automatiskt bort. Alla kommentarer godkänns manuellt. Kommentera om du vill, men spamma inte är du snäll. Det lönar sig inte.