Veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser smakar bra!
2018-05-06 12:02:47

Veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser vvdb.se
Veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser smakar bra!

Här har vi igen en maträtt som först känns medioker, men som sen växer med tiden. Smakproverna vid tillagning av veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser var ganska intetsägande. En aning jolmigt och inte så fullt av smak som man skulle vilja ha.

Men får man en rejäl blandning av linser, blomkål, sötpotatis och broccoli i munnen, kryddade med garam masala, ingefära och japansk soja så smakar det riktigt trevligt, faktiskt.

Veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser är ett värdigt vegetariskt alternativ till pyttipanna, till exempel. Och känner man inte för vegetariskt just för stunden, så skulle det passa toppenbra med stekta korvskivor som komplement till grönsakerna.

Hemma försöker vi äta vegetariskt en gång i veckan - mest för att få variation på maten - och jag känner på mig att den här rätten kommer vi göra igen. Slutligt tips: denna mat lämpar sig bäst att äta direkt efter tillagning. Den blir nog inte så rolig som matlåda till lunchen dagen efter.

Förberedelsetid: 30-40 min
Portioner: 4
Points: 5 per portion
- för det mesta vet jag tyvärr inte vilken typ av poäng det handlar om.

Betyg:

Veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser ingredienser/instruktioner

Veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser: 500 g sötpotatis, 2 st broccoli, 2 tsk rapsolja, 1 st salt & peppar, 2 dl torra belugalinser, 2 tsk rapsolja, 1 msk garam masala, 1 msk riven färsk ingefära, 1 st blomkålshuvud, 1 st lime

  1. Sätt ugnen på 225°.
  2. Skala och tärna sötpotatis. Dela broccoli i mindre bitar. Blanda med olja, salt och peppar och rosta i ugnen ca 15 minuter.
  3. Koka linser enligt anvisning på förpackningen.
  4. Hetta upp en panna med olja och tillsätt garam masala, låt fräsa några sekunder. Blanda ner avrunna linser och ingefära och stek några minuter.
  5. Riv blomkålen till ett ris och blanda ner bland linserna. Låt det bli varmt.
  6. Lägg upp i skålar och pressa över lime.

Tips! Vill du ha rätten ännu matigare går det bra att blanda ner lite kokt ris bland blomkålen och linserna, tänk då på att lägga till SmartPoints för det och ev. smaka av med mer ingefära och garam masala. Det är också gott att servera med en skvätt japansk soja och hackad koriander.

Näringsvärden per portion

Energi 1574.3 kJ / 376.3 kcal
Fett
varav mättat fett
7
0.6
Kolhydrat
varav sockerarter
varav fibrer
51.8
13.3
15.6
Protein 19.1

Vad tycker du om veggie bowl med sötpotatis, blomkålsris och rostade linser?

HTML, JavaScript och spam i största allmänhet rensas automatiskt bort. Alla kommentarer godkänns manuellt. Kommentera om du vill, men spamma inte är du snäll. Det lönar sig inte.