Färs- och rotfruktsgryta
2018-12-26 16:50:51

Färs- och rotfruktsgryta vvdb.se
Färs- och rotfruktsgryta

Färs- och rotfruktsgryta är en superbra vardagsgryta. Den är något tidskrävande, men ändå väldigt lättlagad. Det tråkigaste är att den tyvärr inte alls liknar bilden som presenteras i originalreceptet.

Det sägs ju att man inte smakar bara med munnen utan även med ögonen. Färs- och rotfruktsgrytan ser mer ut som köttfärssås med lite potatisklunsar i. Men glöm nu det för ett ögonblick och lyssna på detta istället. Grytan är mustig och full med smak. Grytan är lättlagad. Mycket kan förberedas i förväg så det går lite fortare när det väl är dags att laga till den. Vätskorna (vin, vatten, krossade tomat och kryddorna) kan blandas i en bunke i förväg och ställas i kylen på morgonen, innan man går till jobbet, till exempel. Det låter kanske trivialt, men många bäckar små, som det heter...

Jag tycker att denna gryta är perfekt höst-/vintermat så jag föreslår att ni testar den redan nu! (Eller kommande vecka. Eller nåt...)

Förberedelsetid: 30-40 min
Portioner: 4
Points: 10 per portion
- för det mesta vet jag tyvärr inte vilken typ av poäng det handlar om.

Betyg:

Färs- och rotfruktsgryta ingredienser/instruktioner

Färs- och rotfruktsgryta: 500 g potatis, 250 g morötter, 250 g palsternackor, 1 st gul lök, 2 st vitlöksklyftor, 500 g nötfärs (10%), 1 tsk flytande margarin, 2 dl vatten, 1 st köttbuljongtärning, 1 dl rött matlagningsvin, 1 förp krossade tomater, 1 st salt & peppar

  1. Skala och tärna potatis, morötter och palsternacka.
  2. Skala och hacka lök och vitlök och fräs i margarin. Tillsätt färsen och låt den fräsa med en stund. Lägg över i en gryta. Tillsätt potatis- och rotfruktstärningarna i grytan.
  3. Tillsätt vatten, buljongtärning, matlagningsvin och krossade tomater. Smaka av med salt och peppar. Låt det småkoka ca 20 minuter.

Tips! För annan smak på grytan, tillsätt lite dijonsenap eller honungsdijonsenap.

Näringsvärden per portion färs- och rotfruktsgryta

Energi 1933.8 kJ / 462.2 kcal
Fett
varav mättat fett
16.6
6.9
Kolhydrat
varav sockerarter
varav fibrer
42.7
15.5
8.5
Protein 30.6

Vad tycker du om färs- och rotfruktsgryta?

HTML, JavaScript och spam i största allmänhet rensas automatiskt bort. Alla kommentarer godkänns manuellt. Kommentera om du vill, men spamma inte är du snäll. Det lönar sig inte.