Vegetarisk blomkålslasagne innehåller mycket ost
2019-06-09 12:50:39

Vegetarisk blomkålslasagne vvdb.se
Vegetarisk blomkålslasagne innehåller mycket ost

Vegetarisk blomkålslasagne är verkligen gott och fullt av umami. Och om du inte gillar blomkål skall du veta att du inte behöver oroa dig. Den lilla mängden blomkål försvinner helt i övrig smak och du märker inte ens att den är där.

Med handen på hjärtat kan man utelämna blomkålen och helt enkelt kalla detta för lasagne margherita eftersom den då bara i princip innehåller tomat och ost.

Blomkål är inte min favorit så jag var halvskeptisk till den här lasagnen, och med tanke på hur mycket tomat det är i den trodde jag inte att frugan skulle gilla den heller, men tji fick jag. Både jag och E älskade den. Man märker faktiskt inte av färsen heller direkt - den gör bara konsistensen mer "tuggig" så att säga - den huvudsakliga smaken är fortfarande tomat, basilika, vitlök och ost. Massor av härlig ost.

Jag orkade förstås inte hålla på att trixa med att hålla tomat- och färssås och ostkräm separerade, så jag blandade helt sonika allt ihop i en och samma gryta (inklusive cottage cheese) och varvade sedan bara sås och lasagneplattor i formen. Sen avslutade jag med riven ost överst. Det blev supersmaskigt! Ni måste pröva detta recept! Utmana era smaklökar och våga prova något nytt!

Förberedelsetid: 40+ min
Portioner: 4
Points: 13 per portion
- för det mesta vet jag tyvärr inte vilken typ av poäng det handlar om.

Betyg:

Vegetarisk blomkålslasagne ingredienser/instruktioner

Vegetarisk blomkålslasagne: 1 st gul lök, 15 g olivolja, 2 klyfta vitlök, 4 msk tomatpuré, 100 g sojafärs, 2 förp krossade tomater, 1 msk torkad basilika, 0.5 msk socker, 1 tärning grönsaksbuljong, 375 g blomkål, 250 g cottage cheese (1.5%), 150 g riven ost (22%), 200 g färska lasagneplattor, 1 st salt & peppar

  1. Sätt ugnen på 200°. Koka sojafärs enligt anvisning på förpackningen.
  2. Skala och hacka lök och fräs i olja. Pressa i vitlök och rör ner tomatpuré. Tillsätt den kokta färsen, krossade tomater, basilika, socker och buljongtärning. Smaka av med salt och peppar och låt puttra en stund.
  3. Skiva blomkål och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Ställ in i ugnen ca 5-10 minuter.
  4. Blanda ihop cottage cheese med ost, salt och peppar.
  5. Varva lasagneplattor med färs och blomkål. Börja med ett lager lasagneplattor, sen färs och blomkål. Klicka på lite ostkräm. Avsluta med lasagneplattor och ostkräm. Ställ in i ugnen ca 30 min.

Tips! Mindre form ger höjd åt lasagnen vilket blir fint.

Näringsvärden per portion vegetarisk blomkålslasagne

Energi 1997 kJ / 477.3 kcal
Fett
varav mättat fett
16.1
7.1
Kolhydrat
varav sockerarter
varav fibrer
48
18.1
8.5
Protein 30.8

Vad tycker du om vegetarisk blomkålslasagne?

HTML, JavaScript och spam i största allmänhet rensas automatiskt bort. Alla kommentarer godkänns manuellt. Kommentera om du vill, men spamma inte är du snäll. Det lönar sig inte.