Pad thai - gott och enkelt
2020-02-12 19:47:03

Pad thai vvdb.se
Pad thai - gott och enkelt

Pad thai är en favorit när jag äter på thairestaurant. Pad thai är en klassisk thailändsk maträtt, allt som oftast innehållande nudlar, salladslök, groddar, morot, tofu, kyckling och/eller räkor. Detta är ViktVäktarnas variant.

Precis som vanligt är dessa recept, som är oftast är utformade för 4 portioner, en aning krävande, eftersom de flesta av oss inte har tillgång till storkök. Vet ni hur mycket plats 500 gram supertunt skivad fläskytterfilé tar? Filén skall alltså fräsas i 30 sekunder innan man häller i övriga råvaror. Det innebär att, in en normal stekpanna, cirka 6% av köttet hinner komma i kontakt med pannan innan det är dags att hälla i broccolin etc. Resten förblir helt rått. 500 gram tunt skivat kött täcker ju för sjutton en kvadratmeter yta eller något sånt.

Så den punkten får man ta med en nypa salt och bara steka på allt tills det är klart, helt enkelt. I övrigt är det inte mycket att säga, följ receptet och använd bra råvaror, så har ni snart en supergod och mättande klassisk thairätt på tallrikarna.

Förberedelsetid: 20-30 min
Portioner: 4
Points: 8 per portion
- för det mesta vet jag tyvärr inte vilken typ av poäng det handlar om.

Betyg:

Pad thai ingredienser/instruktioner

Pad Thai: 180 g risnudlar, 500 g fläskytterfilé, 250 g broccoli, 200 g morot, 15 g sesamolja, 0.5 tsk chili flakes, 5 g vitlök, 2 st ägg, 1 st salt & peppar

Marinad: 1 msk fisksås, 1 msk farinsocker, 1 tsk malen ingefära, 1 st lime

  1. Koka nudlarna al dente i saltat vatten, sila och skölj med kallt vatten. Låt rinna av ordentligt och ställ åt sidan.
  2. Skiva köttet tunt, dela broccoli i små buketter och skiva moroten tunt.
  3. Blanda ihop marinad på fisksås, socker, ingefära och limesaft.
  4. Hetta upp sesamoljan. När det ryker om oljan, lägg i köttet och fräs i 30 sekunder. Lägg sedan i broccoli, morot, chili flakes och pressad vitlök och fortsätt fräsa på högsta värme ett par minuter.
  5. Vispa äggen. Gör plats i pannan och stek ägg under omrörning.
  6. Tillsätt sedan marinaden och nudlarna och rör om hastigt tills allt är varmt. Smaka av med salt, peppar och ev soja. Servera på en gång.

Tips! Toppa gärna med jordnötter eller cashewnötter. Sweet chili passar också bra till.

Näringsvärden per portion pad thai

Energi 1828.6 kJ / 437.1 kcal
Fett
varav mättat fett
13.3
3.8
Kolhydrat
varav sockerarter
varav fibrer
47.6
9
3.4
Protein 28.5

Vad tycker du om pad thai?

HTML, JavaScript och spam i största allmänhet rensas automatiskt bort. Alla kommentarer godkänns manuellt. Kommentera om du vill, men spamma inte är du snäll. Det lönar sig inte.