Blomkål i kokos- och hoisinsås godare än man kan tro
2020-02-20 08:37:57

Blomkål i kokos- och hoisinsås vvdb.se
Blomkål i kokos- och hoisinsås godare än man kan tro

Blomkål i kokos- och hoisinsås kan verka lite överväldigande vid första anblick, men i själva verket är det inte så farligt. En del saker kan dessutom göras i förväg, om man vill spara tid.

Då tänker jag främst på själva såsen. Det är inga problem att blanda ihop 1 msk soja med kokosmjölk, hoisinsås, sirap, vinäger, sesamolja, pressad vitlök, ingefära och chili flakes i förväg och ha i kylen. Det sparar rätt mycket tid, faktiskt även om det bara handlar om att mäta upp ett antal ingredienser.

Kikärtorna får en väldigt trevlig nötaktig smak när de rostas i ugnen och på det hela taget så var detta en överraskande god vegetarisk måltid. Tipset att strö jordnötter över vid servering rekommenderas starkt!

Förberedelsetid: 20-30 min
Portioner: 4
Points: 10 per portion
- för det mesta vet jag tyvärr inte vilken typ av poäng det handlar om.

Betyg:

Blomkål i kokos- och hoisinsås ingredienser/instruktioner

Blomkål i kokos- och hoisinsås: 180 g ris, 1 st blomkål, 1 förp kikärter, 3 msk japansk soja, 0.5 knippe salladslök, 2 dl kokosmjölk light, 0.75 dl hoisinsås, 0.5 msk sirap, 2 msk risvinäger, 1 msk sesamolja, 15 g vitlök, 0.5 msk torkad ingefära, 1 tsk chili flakes, 1 msk majsstärkelse, 1 st lime

  1. Sätt ugnen på 250°.
  2. Koka ris enligt anvisning på förpackningen.
  3. Dela blomkål i mindre bitar och blanda med sköljda och avrunna kikärter och 2 msk soja. Lägg på en bakplåtspappersklädd plåt och sätt in i ugn ca 10 minuter.
  4. Strimla salladslök.
  5. Blanda ihop resterande soja med kokosmjölk, hoisinsås, sirap, vinäger, sesamolja, pressad vitlök, ingefära och chili flakes i en kastrull. Koka upp och låt sjuda en kort stund, vispa ner stärkelse. Blanda ner blomkålsbitarna, kikärterna och hälften av salladslöken.
  6. Servera grytan med ris, limeklyftor och toppa med resterande salladslök.

Tips! Toppa med hackade jordnötter.

Näringsvärden per portion blomkål i kokos- och hoisinsås

Energi 1655.1 kJ / 395.6 kcal
Fett
varav mättat fett
8.1
3.2
Kolhydrat
varav sockerarter
varav fibrer
63.9
16.7
9.5
Protein 12.4

Vad tycker du om blomkål i kokos- och hoisinsås?

HTML, JavaScript och spam i största allmänhet rensas automatiskt bort. Alla kommentarer godkänns manuellt. Kommentera om du vill, men spamma inte är du snäll. Det lönar sig inte.